Jabatan dan Bahagian Utama Di Majlis Perbandaran Dungun
Objektif Unit Audit Dalam
-
Menjalankan pengauditan di setiap Jabatan/Bahagian/Unit di MPD bagi memastikan keseluruhan jabagan/bahagian/unit mematuhi peraturan,undang-undang dan akta serta prosedur kerja yg terkini
Fungsi Unit Audit Dalam
- Membuat audit pengurusan
- Menyemak perjalanan kewangan
- Menyemak segala dokumen berkaitan dengan pembelian dan penyelenggaraan
- Melaporkan mana-mana pelanggaran peraturan-peraturan yang berlaku yang berkaitan dengan kewangan Majlis
Pegawai Bertanggungjawab
Objektif Jabatan Khidmat Pengurusan
- Memastikan urusan pengurusan am dan perkhidmatan personal Majlis diuruskan secara efisyen dan sistematik mengikut peraturan-peraturan / pekeliling yang ditetapkan bagi memberi kepuasan pelanggan dalaman / luaran dengan sistem penyampaian yang cekap dan berkualiti
Fungsi Jabatan Khidmat Pengurusan
- Menyediakan perkhidmatan pentadbiran am dan perhubungan kepada warga jabatan serta orang awam bagi meningkatkan tahap profesionalisme selaras arahan perkhidmatan dan pekeliling kerajaan
VISI ICT MPD:
Pemacu Transformasi Pendigitalan Perkhidmatan Ke Arah Perbandaran Yang Cekap, Cemerlang Dan Dinamik
MISI ICT MPD:
Memantapkan perkhidmatan dan infrastruktur digital yang inklusif dan selamat bagi kesejahteraan warga dungun
FUNGSI DAN TANGGUNGJAWAB BAHAGIAN TEKNOLOGI MAKLUMAT
- Merancang strategi ICT dan mengurus sumber-sumber selaras dengan bisnes dan keutamaan strategi Majlis;
- Membangun, melaksana dan menyenggara sistem aplikasi/sistem maklumat organisasi berdasarkan keperluan pengguna dan skop kerja seperti yang dipersetujui
- Memantau, mengurus dan menilai program atau projek- projek ICT;
- Mengurus dan menyelaras infrastruktur, perkhidmatan dan keselamatan ICT; dan
- Memantau, mengurus dan menilai kemudahan ICT bagi pentadbiran, perkhidmatan dan kewangan.
Pegawai bertanggungjawab;
Objektif Bahagian Tempat Letak Kereta
- Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) (Peruntukan Mengenai Tempat Letak Kereta) (Majlis Perbandaran Dungun) 2010 memberi kuasa kepada Majlis Perbandaran Dungun untuk mengutip bayaran dan mengendalikan tempat-tempat letak kereta di kawasannya bertujuan seperti berikut:
- Memastikan perkhidmatan letak kereta di Bandar Dungun tersusun dan memenuhi keperluan pelanggan.
- Memudahkan orang ramai meletak kenderaan secara tersusun untuk mewujudkan keselesaan dan kemudahan orang ramai.
- Mewujudkan persekitaran Bandar Dungun dan Paka yang tersusun,terancang melalui perkhidmatan letak kereta yang bersistematik, cekap dan efektif agar tidak mengganggu lalu lintas.
Fungsi Utama Bahagian Tempat Letak Kereta
- Pengeluaran Kompaun Kesalahan Letak Kereta
- Pengeluaran Notis Peringatan Kepada Pesalah Tegar
- Menyelesaikan Aduan Awam Berkaitan Letak Kereta
- Penerimaan Bayaran Di Kaunter Bayaran & Kios Bayaran
- Memproses Permohonan Pas Bulanan
- Memproses Permohonan Pas Bulanan OKU
- Memproses Permohonan Petak Bermusim
- Memproses Permohonan Penggantungan Petak
- Menyediakan Penyata Hasil Kutipan Bulanan Tempat Letak Kereta
- Menyediakan Laporan Status Pengeluaran Kompaun Bulanan
- Pengurusan Kupon TLK
- Penyelenggaraan Petak TLK
Pegawai bertanggungjawab;
Objektif
- Menjadikan aspek pengindahan, penyediaan kemudahan landskap dan rekreasi yang mencukupi dan pemeliharaan terhadap alam semulajadi sebagai teras pembangunan landskap.
- Memastikan pelaksanaan pembangunan landskap yang praktikal, mapan dan berdaya maju bagi menjamin keseimbangan pembangunan dengan mengambilkira nilai estatik, fungsi dan keunikan Daerah Dungun.
- Memastikan penyelenggaraan landskap dijalankan secara teratur dan berterusan bagi mencapai kualiti yang terbaik.
- Meningkatkan mutu perkhidmatan, kualiti kerja dan kemudahan awam kepada masyarakat setempat.
- Memastikan setiap pembangunan fizikal yang dirancang mengikut prosedur kelulusan pelan dan garis panduan yang ditetapkan.
Fungsi Jabatan:
- Mengurus dan mengawal perancangan pembangunan landskap
- Penyeliaan dan pengurusan perlaksanaan projek landskap
- Khidmat nasihat teknikal landskap
- Mengenalpasti kawasan untuk pengindahan naiktaraf landskap
- Penyeliaan pelan rekabentuk, lukisan terperinci dokumen kontrak
- Pemprosesan pelan landskap untuk kelulusan.
- Memproses permohonan bagi pengeluaran sokongan untuk CCC.
- Penyelenggaraan taman awam dan jalan-jalan utama
- Menyelesaikan aduan awam
- Pengurusan tapak semaian MPD
- Perkhidmatan landskap hiasan rasmi dan tidak rasmi
- Mengurus Penggunaan dan penyewaan taman rekreasi dan kawasan awam
Pegawai Bertanggungjawab;
Merancang dan melaksanakan agar semua premis perniagaan Tred, Perniagaan, Perindustrian, Establisyment Makanan, Penjaja,dan Iklan dikawal dan dilesenkan mengikut akta, undang-undang dan peraturan yang telah dikuatkuasakan.
Mempertingkatkan keberkesanan sistem pengurusan lesen, mengawal dan memastikan semua syarat-syarat lesen/permit dipatuhi dengan matlamat meningkatkan lagi hasil Majlis.
Memastikan semua jenis aktiviti perniagaan dan perusahaan yang beroperasi tidak mendatangkan kacau ganggu dan mudarat kepada kesihatan awam dan persekitaran.
Aktiviti dan Fungsi:
- Mengawal dan merancang dalam melesenkan semua jenis perniagaan menurut Undang-Undang dan Peraturan yang
- Mempertingkatkan keberkesanan sistem pengurusan lesen dan juga mengawal dan memastikan semua syarat-syarat lesen/permit dipatuhi dengan matlamat meningkatkan lagi hasil
- Memastikan semua permohonan lesen, permit perniagaan, pasar malam dan rayuan yang diterima dengan lengkap dan mematuhi syarat, diproses dengan teratur dalam tempoh yang
- Memastikan perniagaan dan perusahaan yang beroperasi tidak mendatangkan kacauganggu dan mudarat kepada kesihatan awam dan persekitaran.
- Memastikan semua pembaharuan dan pembatalan lesen diproses dengan teratur dan dalam tempoh yang ditetapkan.
- Menanam sikap pentingkan kesihatan, kebersihan dan keselamatan di kalangan peniaga dan orang
- Memastikan taraf kebersihan premis-premis perniagaan, gerai/ penjaja pasar dan pasar malam sentiasa bersih dan
- Mempastikan makanan yang disediakan dan dijual mengikut standard bagi menjamin mutu dan kebersihan
- Mempastikan tempat-tempat penyediaan makanan sentiasa bersih, kemas dan teratur.
- Mempastikan semua pengendali makanan bebas daripada mengidapi sebarang penyakit berjangkit.
- Mempastikan perniagaan dan kebersihan di pasar awam dan pasar malam teratur dan bersih.
- Mengkaji dan merancang kemudahan tempat perniagaan kepada penjaja dan peniaga-peniaga kecil.
- Mempergiatkan kewangan hasil kutipan ‘fee lesen’, permit, sewaan pasar dan denda
- Menguatkuasakan Undang-Undang Kecil dan Peraturan yang ada ke peringkat mensabitkan pesalah ke
Pegawai Bertanggungjawab;
Bahagian Pengurusan Harta bertanggungjawab untuk mentadbir dan mengurus premis dan tanah milik Majlis yang terdiri daripada Kedai/Pejabat, Medan Selera, Gerai, Kiosk dan Tanah. Memastikan harta tanah milik Majlis dalam keadaan baik dan selamat.
Fungsi-fungsi bahagian ini merangkumi pengurusan penyewaan, pengurusan penyelenggaraan, kutipan hasil sewaan dan projek penswastaan dan usahasama.
OBJEKTIF BAHAGIAN PENGURUSAN HARTA
Memantau hasil Majlis melalui pulangan berbentuk sewaan premis dan tanah yang disewakan kepada orang ramai;
Memastikan aduan yang diterima daripada pelanggan diambil tindakan dan dipantau;
Menguruskan kos dengan efisyen supaya pulangan dapat dimaksimakan;
Memastikan dan menyelaras penyelenggaraan fizikal bangunan dengan kerjasama bahagian-bahagian teknikal di Jabatan Kejuruteraan.
Memastikan harta
FUNGSI BAHAGIAN PENGURUSAN HARTA
Menguruskan penyewaan atau pajakan harta-harta milik Majlis.
Menguruskan kutipan penyewaan harta-harta milik Majlis.
Menguruskan aduan kerosakan premis dan penyelenggaraan bangunan.
Menguruskan bayaran cukai tanah milik Majlis
Menguruskan insurans bangunan milik Majlis.
Menguruskan kerja pemasaran dan promosi bagi penyewaan harta milik Majlis.
Melaksanakan pengurusan inventori bagi harta milik Majlis.
Menguruskan projek penswastaan dan usahasama harta tanah milik Majlis
Pegawai Bertanggungjawab;
Jabatan Kawalan Bangunan bertindak untuk
- Merancang, menyelaras, melaksana dan mengawalselia pembangunan dalam Daerah Dungun
OBJEKTIF
- Memastikan pembinaan bangunan dalam kawasan Majlis Perbandaran Dungun (MPD) mematuhi peraturan Undang-Undang Kecil Bangunan Seragam 1984, Akta Jalan, parit dan Bangunan (Akta 133), garis panduan yang dikeluarkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) dan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) serta polisi-polisi Majlis yang diterimapakai dari semasa ke semasa.
- Menentukan pembangunan mempunyai ciri-ciri keselamatan, kesihatan, keselesaan, keindahan dan kedudukan yang teratur.
- Memastikan pembinaan mematuhi syarat serta pelan kelulusan dan seterusnya memproses Sijil Kelayakan Menduduki Bangunan (CFO) atau Sijil Pengeluaran Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC).
- Menyemak dari masa ke semasa, piawai-piawai dan prosedur kerja untuk tujuan meningkatkan produktiviti dan kualiti kerja.
BAHAGIAN PENGURUSAN PELAN
- Menyemak pelan-pelan bangunan kekal, dan permit sementara daripada Unit OSC.
- Menyediakan laporan ditapak untuk Mesyuarat OSC dan mengawasi pembinaan terhadap pematuhan kemajuan di tapak bagi bangunan baru supaya mematuhi kelulusan pelan.
- Menyelaras laporan untuk dibawa ke Mesyuarat Jawatankuasa OSC.
- Bertanggungjawab dalam proses pra-runding antara Majlis dengan pemohon.
- Membuat pengesyoran sambungan kelulusan pelan bangunan kekal bagi bangunan yang belum dibina.
- Membuat semakan dokumen bagi permohonan-permohonan baru yang masuk di jabatan samada memenuhi kehendak majlis atau tidak.
- Menerima permohonan-permohonan berskala kecil permit sementara / binaan kecil / pindaan & tambahan kecil untuk proses kelulusan secara pentadbiran.
- Menerima dan memproses penerimaan CFO/CCC yang dikemukakan oleh pemohon/perunding.
- Merancang, mengkaji, mengadakan lawatan dan merekabentuk bangunan – bangunan / struktur bagi projek – projek khas Majlis Perbandaran Dungun (In House Project).
BAHAGIAN KAWALAN BANGUNAN
- Menyiasat dan menyediakan laporan bagi permohonan pembaikian bangunan sediada.
- Melaksanakan pemeriksaan bangunan di tapak bagi permohonan CFO dan memantau pematuhan pengeluaran CCC.
- Menyiasat dan menyediakan laporan bagi pembinaan bangunan tanpa kelulusan.
- Menyediakan laporan bagi bangunan yang tidak layak diduduki atau dicerobohkan.
- Melaksanakan tugas-tugas penguatkuasaan terhadap perlaksanaan pembangunan dan struktur-struktur haram.
- Mengeluarkan kompaun kesalahan bagi kesalahan bangunan.
- Melaksanakan perobohan bagi bangunan yang gagal mematuhi notis.
- Mengambil tindakan terhadap aduan-aduan awam yang berkaitan.
- Menyediakan pelan – pelan ukuran bangunan (tambahan haram / kes aduan tegar) untuk tujuan laporan dan sebutan dan pendakwaan kes di Mahkamah.
Pegawai Bertanggungjawab;